Varför köpa falska sociala medier likes är en dålig idé

I en värld där “likes” räknas som valuta, kan det vara frestande för alla nystartade eller små företag att ge efter för att köpa Facebook gillar, Twitter anhängare och YouTube-visningar. Dessa dagar är det inte ovanligt för företagare att få oönskade e-postmeddelanden som lovar att haffa dig 500 fler anhängare till ett billigt, billigt pris.
Varför köper folk falska likes-tal?

Alla som kör en sociala medier sida vet hur svårt det kan vara att organiskt skapa en fläkt efter. Människor är extremt ovilliga att trycka på LIKE-knappen, om de inte verkligen påverkas av innehållet som visas via en sida, eller de är personligen relaterade till ägaren eller anställd.

Problemet är att din efterföljare räkna är bara ett tecken på hur många människor tryckte på en knapp. Hög eller låg, det är bara ett nummer utan direkt relation till din försäljningsaktivitet eller vinst och förlust. Ännu viktigare är antalet människor som interagerar med dig – du vill att människor som likes din sida ska vara sanna anhängare och förespråkare.
Hur det fungerar att köpa följare

“Fake follow” leverantörer använder ofta följande taktik:

Follower / Unfollower churn – vanligt på Twitter

Genom att följa ett stort antal människor varje dag, väntar på dem att följa dig, sedan sluta följa upp dem som inte följer upp, är det möjligt att artificiellt öka dina anhängare mycket snabbt. Medan Facebook visar lite indikation på minding, är detta mot Twitter villkor. Om Twitter tror att du försöker anhängare / unfollower churn, de kommer sannolikt att stänga av ditt konto.

Dummy-konto Efter – vanligt på Facebook och Youtube

Betala en 3: e part kan få dig 100, 1000 eller till och med 10.000 anhängare eller likes. Leverantörer förena en databas med dummy konton som de kan använda för att följa eller gilla dig på ditt valda sociala nätverk. För det mesta är de helt inaktiva eller “robot”-konton, med namn som består av slumpmässiga bokstäver och siffror.
Risken att köpa falska anhängare

Lågt engagemang

När du köper följare eller fans får du inte folk som är intresserade eller villiga att samarbeta med dig. Du köper bara nummer. Efter att ha betalat för anhängare / fans eller delta i aggressiva efterföljare churn, det stora antalet falska konton utgör en värdelös demografisk i din “fångenskap” publik, och kan inte användas tillförlitligt för rapportering.

En falsk köpexperiment

Det tog Knowlton Thomas nästan 4 år att samla strax under 7000 anhängare. Han bestämde sig för att ta ett experiment med att köpa falska Twitter anhängare. På 30 dagar ökade han sin efterföljare räkna 22 gånger över till 150.000. Men följande sjönk dramatiskt under de närmaste månaderna som Twitter bulk bort uppenbarligen falska konton.

Spam Dockteater

Falska efterföljare leverantörer kan missbruka deras tillgång till ditt sociala medier konto, använda den som en marionett för reklam för sitt eget företag. Detta, utan tvekan, kommer att irritera dina anhängare och skada ditt rykte – något mycket svårare att återhämta sig från än en låg följa räknas.

Golem-effekten

Köpta följare bryr sig inte om ditt företag och värdesätter inte dina noggrant utformade meddelanden – om de ens är riktiga människor till att börja med. Vissa sociala nätverk använder engagemangsbaserade algoritmer för att avgöra innehållets relevans och därmed sannolikheten för att dina inlägg visas i dina fans flöden.

Till exempel, när du köper gillar på Facebook, andelen verkliga människor som interagerar med ditt innehåll kommer att krympa, konditionering Facebooks algoritm att förvänta sig låg prestanda från dig, vilket resulterar i ditt innehåll dyker upp mindre ofta – även till dem som kan engagera sig.

Så, hur kan du få fler sociala medier anhängare?

Det finns ingen “en storlek passar alla” svar för hur man får fler anhängare på sociala medier – allt beror på vilken typ av ditt företag, personlighetdin publik, ditt innehåll strategi, och egenskaperna hos din valda plattform. Men det finns några grundläggande hygienfaktorer som du kan upprätthålla över dina konton för att säkerställa att dina ansträngningar inte åtminstone vänder anhängare bort:

Dela användbart, intressant eller roligt innehåll som människor kan relatera till.
Fyll i din biografi med relevanta och informativa detaljer.
Se till att varje inlägg åtföljs av relevanta och korrekt skrivna metadata, t.ex. beskrivningar, platser, tidsfrister, “mer info” länkar, etc. – dålig grammatik, kryptiska inlägg och insidan skämt fungerar endast i en handfull omständigheter.
Använd relevanta, populära och lämpliga hashtags för att tillåta nya användare att snubbla på dina inlägg.
Post med integritet, ge kredit där det beror – medan plagiat kan leda till en bojkott, en positiv återgäldad länk från ett populärt konto kan hjälpa dig att nå nya potentiella anhängare.
Sist men inte minst, upprätthålla en verklig relation utanför sociala medier för att stärka de band du har med dina anhängare och fans.

Scroll to top